Juldagarna

24/12

Lillans första jul och hon är 4 veckor och 1 dag gammal (36+6). Dagen innan hade vi "uppesittarkväll" och myste i soffan med pepparkakor och glögg. De senaste dagarna hade jag tyckt att Lillan hade en andedräkt som kändes acetonaktig så vi kontaktade avdelningen (neo på mölndal). Var orolig att hon får alldeles för lite mat då hon är allt annat än nöjd på kvällarna och nätterna. Sjuksköterskan vi pratade med där trodde inte att det var något att oroa sig för men bad oss kontakta östra om vi fortfarande var oroliga eller om det blev värre. Jag ville höra någon annan åsikt om alltihop så jag ringde östra. Ssk som jag pratade med där skulle återkomma efter rådfrågning hos en kollega och efter en stund ringde en läkare tillbaka. Förklarade hela situationen för honom om att hon är så missnöjd efter målen på kvällar och nätter och att hon iböand är så hysterisk och inte suger alls. Han sa att det kan vara så att man har mindre mjölk under natten eller att det helt enkelt är så att barnet bara är mera hungrig då. Acetonlukten var inget att lägga vikt vid så länge som hon i övrigt var pigg men han tyckte att vi skulle åka till mölndal på julafton för att ta en vikt på Flisan för att "få det ur världen".


På julafton gjorde vi oss alla iordning då flisan hade hade ätit sitt 10-mål och packade oss in i bilen och åkte till mölndal. Vågen visade en minskning på 5 gram, 2405 gram. Tydligen behöver det inte vara något konstigt att hon inte ökat något alls då vi för det mesta kört med fri ammning men vi bestämde att vi ska mata till 20 ml i sonden vid varje mål på kvällar och nätter för att vi ska kunna få henne mer nöjd och så att vi alla ska få sova nåt.

Efter besöket på avdelningen åkte vi vidare till K:s föräldrar i floda och åt julbrunch. Efter maten klädde vi på Flisan hennes juldress och hade julklappsutdelning. Flisan hjälpte pappa att dela ut klapparna men det var en trött tomte vi hade som sov genom allt. Då vi var färdig med julklapparna och Felicia hade fått sig mat i magen hon med, åkte vi till Herrljunga för att fortsätta julfirandet. Flisan var jättetrött och sov mest hela tiden, en riktig sömntuta. Vaknade bara till vid blöjbyte, när hon var hungrig och då hon inte ville ligga själv i vagninsatsen. Hon var med hela tiden och trots att det ibland blev lite högljutt med alla som pratade så sov hon som en stock. Julfirandet var trevligt med god mat och trevligt sällskap och vid midnatt åkte våran lilla familj hem.

Flisan fick sig ytterligare en present också. En rosa sparkbyxa med Hello Kitty på och 2 bodys, en rosa och en vit från K:s kusin och fru. Bland det sötaste vi sett! Tack!



2405 gram (avrundas) vägde julskinkan i år :-)


Stolt mamma!



Påklädningen inför julklappsutdelningen börjar



Voila´!



Finn ett "fel"



Trött tomte



Mamma, pappa, barn. Ursäkta! Tomte.



Pappa får hjälpa den trötta tomten.



Den här klappen orkar jag själv!



Sötis vilar medans alla vi andra äter julmiddag



Julegranen katas ut, ut, ut. Eller ramlar omkull ;-)



Lillans första julklappar



Present från A & P





25/12

Felicia fyller en månad idag (37+0)! Jag har sagt det förr och jag säger det igen, inte klokt vad tiden går fort. En månad har gått sedan vi kom upp på neonatalavdelningen på östra och fick se våran lilla bebis där hon låg i sin säng med alla slangar och kablar. Så liten, så bräcklig och så beroende. Kärlek från första stund, ja kärleken kom redan då hon låg i magen. Lilla skrutt, vi älskar dig så!

Juldagen var vi helt färdiga. Vi vaknade bara då Lillan skulle ha mat och seda sov vi alla igen efter 10 målet ville inte Felicia somna själv så jag hade henne tätt intill mig mellan mig och K och då somnade hon gott och vi sov ända fram till klockan 14. Det var mysigt men jag vaknade med kramp i armen som lillan sov på bara för att jag hade hållt den stilla så länge :-) Vi hade tänkt gå ut på en promenad men regnet öste ner hela dagen så vi höll oss inne och bara tog det lungt och myste. Lillan hade en sån kväll igen då hon vägrade att ligga själv i sin korg eller vagninsats så vi hade henne hos oss hela tiden. Det var svårt att koncentrera sig på nåt annat än Lillan som var lite gnällig och inte allt för nöjd men tillslut somnade hon på mitt bröst och då skulle vi göra ett försök med att roa oss själva. Vi tänkte titta på första avsnittet från serien dexter men efter halva avsnittet somnade jag. När jag vaknade var det nersläckt och tv:n var avstängd. K hade gått och lagt sig. Tydligen hade inte jag reagerat då han hade pratat med mig så han lät mig och Flisan vara kvar i soffan och sova.




Det var fler än jag och K som var trötta denna dagen
 



26/12

Annandagjul var vi bortbjudna hem till K:s föräldrar på middag. Vi har märkt att det är helt omöjligt att bestämma en exakt tid för något. Vi måste alltid se till att åka precis efter att Lillan har ätit för då vet man att det är lungt ett tag i alla fall. Ibland blir hon hungrig varannan timme och ibland klarar hon sig i 3 timmar men om vi inte åker direkt efter att hon ätit så kan hon ju bli hungrig när som helst och det skulle inte bli kul för någon pm hon blir hungrig i bilen. Det är ju så jobbigt att bli hungrig i lillmagen då man är en liten bebis!

Vi kom oss iväg till slut i alla fall och vi åt en god middag med Felicias farmor och farfar. Flisan visade vad hennes mage går för och bajsade ner skötbädden inför sin farmor och farfars ögon :-) Flisan är nu mycket lösare i magen och bajsar mer sällan, det ska vi ta upp då sköterskan kommer till oss nästa gång. Listan börja växa sig lång med frågor nu...







/Tesan




Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0