Klarade jag testet?

Idag fick sig mamma en prövning vill jag lova... K åkte iväg för att hämta Lillans barnvagn som hade kommit och för att handla. Han skulle vara tillbaka tills det var matdags igen. Vi måste vara två vid matningarna då det blir sånt meck med sond och amning samtidigt. '

SÅ vad händer... Lillan bestämmer sig för att vakna och vara hungrig en hel timme innan det är "dax". Hon brukar vara som en klocka och vakna var 3:e timme men inte nu. Jag tar upp henne och örsöker trösta, detta fungerar inte. Så jag lägger henne vid bröstet och tänkte att jag låter henne snutta så stillar det värsta hungern (jag har inte tillräckligt med mjölk för ett helt mål och så länge okar hon inte heller suga). Hon sög i kanske 5-10 minuter sedan somnade hon. Puh! MEN, efter några minuter igen börjar hon sprattla och skrika och var inte alls nöjd. Jag håller henne i famnen (vill ju inte låta henne ligga ensam och vara ledssen) och går in i köket, tar en spruta och krånglar med en hand för att kontrollera sondslangen, att den låg rätt. Sedan meckar jag med att ta fram den färdigblandade (tur det) ersättningen från kylen, på med en liten flaska på hushållsvågen och mätte upp den mängd hon ska äta och sedan ner i varmt vattenbad för att värmas. Tänk er allt detta med en skrikandes bebis på ena armen...

Så blir äntligen mjölken varm så jag drar upp den i en spruta och sätter mig med henne i soffan. Hon verkade inte snuttig så jag tänkte att då sondar jag bara (i vanliga fall ammar hon samtidigt om hon sondas). Men det gick inte många minuter förrens hon blir gnällig och visar tydligt att hon minsann vill snutta också. Så det var bara krånga fram brö´t och ge henne. Hon blev mycket nöjd och lugn, skönt att se. Efter ytterligare några minuter tar mjölken i sprutan slut och jag funderar på hur jag ska lösa detta. Måste ju ut i köket och fylla på. Försöker invänta att snuttan skulle somna vid bröstet och släppa taget... men inte! Så jag reser mig, med henne fortfarande fastklamrad vid tutten och går in i köket. Där krångar jag igen med en hand och ska då av med locket från burken, ner med sprutan och så lyckas dra upp mjölken också med bara en hand. Lyckas tillslut men vid det här laget har lillan släppt bröstet och skriker igen, vilket inte är konstigt alls. Stackarn fick ju inte direkt lugn och ro vid bröstet :-( Går och sätter mig i soffan igen och lillan greppar bröstet och blir lugn. Jag öppnar upp den lilla proppen till sondslangen men glömmer att vika slangen så att inte innehållet ska komma ut så det rinner ut en massa mjölk över min hand och över mna kläder. Får sprutan på plats, torkar av mig och börjar sonda igen. Vid det här laget känner jag lite lätt panik och ångesten börjar ta över och dåligt samvete har jag också över att Lillan inte fått en lugn matstund. Jag måste vara en dålig mamma! - säger mina tankar men i nästa sekund säger jag åt mig själv "skärp dig". En sån här en-gågs-grej tar hon knappast skada av. Kul att konversera med sig själv, inte sant?!! Längtar efter att K ska komma hem...

Äntligen är matningen över och Lillan ligger lugt vid bröstet och håller på att somna och jag tänker att nu ska vi bara sitta här och mysa tills K är hemma igen och precis som jag tänkt tanken färdigt så brakar det till i blöjan på liten och där var den friden över. Då var det dax att igen hålla henne i famnen och med en hand plocka fram blöja och tvättlappar och blöta dom innan jag lade ifrån mig lillan, gud nåde om hon skulle sprattla av skötbordet!!

Efter blöjbytet var Lillan missnöjd och hade blivit klarvaken och var otröstlig... för en stund. När jag sedan ändrade läge på henne blev hon lugn. Jag satt med gråten i halsen då jag hörde hissen komma upp och K:s obligatoriska små knackningar på dörren innan han öppnade. Så rullar han in Lillans vrålåk!! DÅ blev jag glad. Äntligen! Och gud så snygg den är!

Sen fick K ta Lillan och jag gick in i köket och packade upp varorna som K hade handlat. Där fick mamma den lilla pausen hon behövde. Sedan var allt över på bara några minuter. Lilla hjärtegull, jag lovar att det ska gå smidigare bara vi får in rutiner på saker och ting. Då jäklar ska det bara säga tjoff tjoff så är allt fixat!



Precis innan hjärtegullet blev galet hungrig



Snygg! Emmaljunga nitro city med citykorg.


/Tesan




Kommentarer
unique

Du får MVG++++ av mig i alla fall. Förstår att det måste varit jobbigt. Både fysiskt och psykiskt, men klarar nog mer än man tror

2009-12-16 09:10:31
URL: http://saratilling.devote.se
Peos mamma

Ja det gjorde du allt med bravu!!! 5 stjärnor i kansten dessutom kram till dig!

2009-12-17 10:25:40
Cupcaken

Jag beundrar dig! Du är så duktig med henne, är så nervös hur jag själv kommer vara som mamma! Många kramar till dej och flisan!

2009-12-17 13:20:15

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0