En liten sammanfattning

Jag har märkt att jag blir hemskt dygnvild då jag är understimulerad. Kommer inte ihåg vilken dag ett visst prov togs, när jag frågade den där frågan, OM jag har frågat över huvud taget, vem det var som var inne hos mig. Man har hunnit träffa en hel del personal nu så är väl inte så konstigt och då man bara har haft tråkiga tidningar och korta stunder vid tv:n så får inte hjärnan så mycket annat att göra än att grubbla, fundera och oroa sig. I tisdags var det som en ny värld öppnade sig. Då fick jag nämligen lämna rummet! Små saker blir stora! Detta har hunnit hända:

* Pratat med barnläkare från barnavdelningen/neonatalavd. Han informerade om vad vi har att vänta oss, vilken vård barnet kan komma behöva och fick oss väldigt trygga.

* Får lov att lämna rummet och gå lite men får absolut inte anstränga mig.

* Träffat ett antal olika barnmorskor, undersköterskor, barnmorskor och läkare.

* Gjort ett EKG då jag påtalat noga min höga puls som jag har. Har en vilopuls över 100. EKG:t visade att vilopulsen då låg på 117.

* Ett blodprov tas för att kolla sköldkörtelhormonerna

* Får besked om att provet ska tas om då något värde tydligen låg lite på gränsen till för lågt. Jag hinner bli orolig och arg. Har tagit upp detta med BM redan vid inskriving, på båda ställena och ingen har brytt sig om det. Nu råkar jag givetvis komma över en artikel i en av de få tidningar som finns att läsa här. Där har någon skrvit att foster kan få hjärnskador om man har för lågt T4-värde, eller vad det nu hette, som är ett sköldkörtelhormon. Jag börjar såklart oroa mig och nojja för att bebis nu har någon hjärnskada.

* Efter 2 dagar tas provet om och sent på kvällen får jag svaret. Proverna visade helt normalt. Pustar ut och släpper åtminstone ett orosmoment från hjärtat.

* Tempen kontrollerar jag varje kväll. Den pendlar mellan 37.5 på kvällen och 36.5 på morgonen. Ingen alvedon får man här om det inte överstigen 37.5

* Får svar från proverna på cervix. Ingen infektion eller bakterier.

* CRP tas, en typ av snabbsänka. Värdet visar under 8 = ingen infektion

* Haft mensvärkaktiga känningar i magen och ryggen. Några stycken sedan avtog dom.

* CTG tas en gång per dag och det är en mysig stund att få höra bebisens hjärta och se hur många slag det är i minuten.

* Får träffa en narkosläkare för att få information om eventuellt kejsarsnitt och ryggbedövning. Hon kollar ryggen för att se om det kommer gå lätt att lägga bedövning. Inga problem! Bra information!

* Ska till veckan få träffa en läkare från medecin för att få dennes utlåtande om min höga puls. Om inget görs så tyckte dagens läkare att jag skulle ta tag i det efter graviditeten.

* Får låna en bärbar dator och mobilt bredband. Inte klokt vad tiden helt plötsligt går mycket snabbare!

/Tesan





Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0