Vecka 26

Nu har vi gått in i vecka 26!

Vad har hänt senaste veckan? Förutom att bebis växer, hoppas vi, så har jag börjat få mer ont i ryggen och mer besvärligt med mina händer och armar. Sover bra gör jag defenetivt inte då jag måste upp på toa minst 2 ggr varje natt, 5 om det vill sig illa, och armarna/händerna domnar och gör ont hur jag än ligger. Men vem har sagt att vara gravid ska vara någon dans på rosor?!!



Nu är bebisen lite drygt 35 cm lång från topp till tå och väger strax över 750 gram. Ögonen kommer att börja öppnas kring den här tiden och fostret börjar blinka och mot slutet av sjunde månaden kommer reaktionerna på ljud att mogna, eftersom hörselnerverna är mer utvecklade då. Om du trodde att livmodern var en tyst plats får du tänka om. Ljudnivån i magen kan nå upp till 80 decibel, vilket motsvarar en stökig stadsmiljö. Barnet lyssnar på mammans röst och omgivningens ljud. Det hör också ljud som nysningar, hjärtslag, bubbel från magen och blodet som susar. Forskning tyder på att fostret även känner igen pappans röst och om pappan talar nära magen kan fostret börja röra på sig för att komma närmare ljudet med örat.

Bebisen fortsätter att ta små "andetag" som träning inför livet utanför, även om den än så länge andas fostervatten istället för luft. Ögonfransarna växer och det gör även håret på huvudet. Vener syns genom huden som fortfarande ser skrynklig ut. Huden omvandlas allt mer från genomskinlig till ogenomskinlig.

Nu växer bebisen snabbt och hjärnan utvecklas i intensiv takt. Detta gör att mammans näringsintag är viktigt.

 

/Tesan

 


 


Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0