Felicia blev inlagd

Efter förra inlägget (tisdag 9/11) kontaktade vi VC och fick en tid. Efter en liten koll av läkare så blev svaret magvirus (av något slag) och vi blev hemskickade med order om att ge henne vätskeersättning PLUS den mängd vatten hon normalt dricker. Ehhh!!! HUR skulle vi kunna få henne det hon normalt dricker då hon vägrar och bara sover hela tiden?? I alla fall så sa dom att blev hon sämre så var det bara komma tillbaka och händer det kväll eller helg så är det ju östra som gäller.

I 4 timmar kämpade vi med vätskeersättning och fick bara i henne 20 ml och efter det kräktes hon. Tillbaka på ruta ett. Vi åkte in.



9/11 - Felicia smakar på isglass på akuten för att få i sig vätska


Efter några timmars väntan på akuten fick vi träffa läkare - och Felicia blev inlagd, hon behövde dropp. Lillan hade fått bedövningssalva på 3 tänkbara ställen dom kunde sticka henne på och detta skulle verka ett bra tag för att få effekt. Vid 1 hade vi fått ett rum och kl 3 kom 2 sköterskor in till oss och skulle sätta dropp på Flis. Felicia blev jätterädd och skrek. Hon skrek, hon skrek som aldrig förr! Stackars liten! Hon hatar då någon håller fast henne, sån har hon alltid varit, ända sen födseln. Lilla skrutta! Dom fick ge upp, det gick inte. Vi fick order om att försöka pytsa i henne på egenhand istället.

Både jag och Flis somnade och vi vakande 6. Woho! 2 timmars sömn! Så började vi pyttsandet med vätskeersättning. Utan vidare framgång. Det var bara spott och fräs och gråt och hon var så trött och hängig. Det togs en vikt på henne på morgonen och hon hade gått ner 600 gram sen dagen innan, en minskning på 6,5%! :-(

Inte förrens på eftermiddagen gjordes ett nytt försök att sätta dropp och lika illa gick det då. Inte så konstigt då deras sätt var ganska burdust. Felicia blev ju livrädd! Då skulle dom ha i henne lugnande. Det fick hon, genom munnen, Men kräktes upp det. Efter en stund kom et in en nnan sköterska och OJ vad Felicia gillade henne. Hon fick verkligen kontakt med Felicia och sköterskan fick låna hennes händer och fötter och titta på henne bäst hon ville. Vilken underbar männsika! Hon frågade Felicia om lov innan hon gjorde någonting utan att bara forcera fram. Hon lyckades sticka Felicia utan lugnande och gumman varken skrek eller ryckte till vid sticket. Det ni!!!! Om alla ändå vore som henne!!! Det räckte att det kom in en turk - som hon sa själv :-D



10/11 - Lillan sover och får i sig vätska genom dropp

Klockan hann bli 16 innan droppet påbörjades och vid 17 kom K och vi bytte av. Jag var helt slut efter bara 2 timmars sömn och jag hade själv börjat bli förkyld. Jag drog hem och hade tänk sova någon timme och sen åka tillbaka igen men jag lyckades aldrig somna och jag kände mig sämre och sämre så K blev tvungen att stanna hos Flis. På kvällen fick Felicia sin andra påse med dropp och morgonen efter, nu hade det hunnit bli torsdag, var hon mycket piggare och hon åt en portion gröt med stor gapande mun. Aptiten var tillbaka! Lillan fick lov att åka hem på permission för att se hur det skulle gå hemma så jag åkte iväg och hämtade dom då jag vaknat.



11/11 - På morgonen efter 2 påsar dropp. Trött men ändå SÅ mycket piggare!


Det har gått bra med maten och hon vill nog gärna äta mer än vad hon får. Vi har fått order om att ge mindre portioner och vänja magen sakta så vi bryter när hon har fått i sig ungefär hälften mot vad hon brukar äta. Om någraz timmar ringer dom från avdelningen och ska kolla läget och om allt går bra så skrivs hon ut via telefon då.

Allt går ju bra. Hon äter, leker, skrattar, gosar, vinkar och är i stort sett sitt gamla jag förutom att hon fortfarande är trött och sover ganska mycket. Men det är väl inte så konstigt. Jag tror nog hon blir utskriven.

Nu hoppas vi och ber en smula att hon ska slippa att vara sjuk mer och hoppas att jag inte smittar henne. Jag är DUNDERFÖRKYLD!

Vad händer denna fredag? Vi kurerar oss!



/Tesan



Kommentarer
Mia

Vad skönt att lillan mår bättre igen! Hoppas du också får göra det snart.

2010-11-12 11:49:38
URL: http://miasalskadebarn.blogspot.com/
Sanna

usch vilka jobbiga dagar ni haft.Tur lilltjejen mår bättre nu iaf!!!

2010-11-12 13:08:41
URL: http://sansad.webblogg.se/
Victoria

Hoppas ni alla blir friska och krya nu!!

2010-11-14 10:38:20
URL: http://lillyvictoria.blogg.se/

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0