Sesambröd

Nu är det riktigt längesen vi åt bröd så igår på farsdag - dagen till ära - provade jag att baka ett sesambröd till frukosten. Det kändes verkligen som bröd trots inget innehåll av mjöl och sesamsmaken försvann helt med pålägg på. Detta kommer vi göra många fler gånger! Att det sedan bara innehåller 0,7 g kolisar per bit är ju en ren bonus!

Ingredienser:
2 dl (140 g) skalade sesamfrön
1 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
2 dl (100g) riven ost
3 (150g) ägg

Blanda ihop alla torra ingredienser och osten. Rör ner äggen.

Jag tog en långpanna i storleken mindre och smörade den sedan plattade jag ut smeten med blöta händer och det gick jättebra. Inget kladd eftersom jag blötte händerna - tips! Sedan ska formen in mitt ugnen, 225 grader i ca 8 minuter. Ett bakplåtspapper hade varit att föredra för det brände fast lite i botten.

Stjälp upp brödet och låt det svalna, skär sedan i bitar. Jag fick ut 12 bitar av mitt bröd.

Slutgiltiga kolhydrathalten och övrigt näringsvärde beror såklart på vilken sorts ost man använder och vad äggen väger.







/Tesan



Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0