Inskolning vecka 1


Förra veckan började vi Felicias inskolning på dagis. Det har sett ut så här:

Dag 1
Ett kort möte med alla nya barn och föräldrar för utdelning av information på papper

Dag 2
Felicia skulle vara med pappa på dagis 9-14. Dagen börjar med utelek fram till 10.45. Då går alla barnen in, tvättar sina händer och byter blöja. Sedan är det lek och en kort samling innan maten 11.30. Allt går bra, fram tills det är dags för vilan efter maten. Hon totalvägrar och skriker som  en tok så pappa ger upp, lägger henne i vagnen och går hemåt. Felicia slocknar som en stock på vägen hem och får ta sin vila i vagnen istället.

Dag 3
Jag följer med Felicia till dagis och dagen ser exakt likadan ut. Felicia är lite avvaktande mot de andra barnen och föredrar att leka själv. Lillan, som annars älskar att vara ute, tröttnar efter 45 minuter och pekar på alla leksaker hon kan se genom fönstren. Ytan dom har att röra sig på är liten, väldigt  liten men jag hoppas att Felicia inte har några problem med det, att det är bara jag som tänker i dom banorna. Även denna dagen går det bra fram tills det är dags för vilan. Jag ligger intill henne och försöker få henne att förstå att nu ska vi sova efter maten, precis som vi gör hemma och pekar på alla andra barnen som redan sover. Hon totalvägrar. Efter mycket bök och skrik får vi ge upp för att inte väcka de andra barnen och Felicia får gå hem 1 timme tidigare även denna dag.

Dag 4
Felicia tar med sig pappa till dagis och inte heller denna dagen går hon med på att sova. Fram med vagnen och gå hem...

Dag  5
Vi kommer till dagis, går in och tar på galonbyxor och stövlar och går ut till de andra. Det börjar regna och lillan trivs inte. Hon blir blöt på huvudet och sanden klibbar fast på hennes händer. Många barn tröttnar och börjar gråta så vi går in tidigare än vad som är tänkt och det blir linnelek istället. Vid sångsamlingen tar fröken upp figurer ur en väska som fäst på en tavla och sedan sjungs det en sång om den figuren. Felicia tycker det är jättespännande och sitter intill och försöker öppna väskan och roffa åt sig figurerna. Hon lever sig in i sångerna och tycker det är så skoj så hon ställer sig upp och börjar dansa till de två sista. Då sångsamlingen är slut och det är dags att gå och äta så blir hon sur. Hon vill ha mera sång. Jag frågar om vi ska ta "blinka lilla"? "Aaaaa" svarar Felicia så jag sjunger och hon fortsätter dansa. Efter ytterligare en sång till så får jag bära henne till köket då jag inte klarade av att sitta på golvet längre. Till vilan hade jag förberett med Felicias vagn inne. Efter m aten tog jag med henne till vilrummet och gav det ett försök, men även denna dag var det bara att ge upp. Hon skulle bara rulla runt, ställa sig upp, dansa till musiken och rulla på de andra barnen. Hon fick ligga i sin vagn utanför rummet istället och efter 10 minuters gungande av vagnen så somnade hon. Yay! Hon har sovit sin första dag på dagis, inte på det sätt som "man ska" but still!




Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0