15:e dagen, 32+3

Har sovit hyffsat bra inatt men jag vaknar ju och springer på toa en si så där 5 gånger. Då jag var uppe vid 5-5.30 kollade jag tempen samtidigt. Den visade ingen temp, 36.8 tror jag det var. Efter frukost och en dusch kollade jag igen och då visde den 37,8. Inte bra. En BM har precis varit här och tagit ett CRP - snabbsänka, så får se vad dom tänker göra nu. Jag känner mig inte alls dålig. Varför ska det börja nu då det har varit bra i 2 veckor?

Jag återkommer...

För 5 minuter sen ca fick jag besked att jag kommer bli igångsatt idag. Shit!!!

Ringde efter K vid 11.30. Han var fort på plats. Fick en nål i armen och en dos antibiotika för att hjälpa mot ev. infektion. Ska få 2 doser/dygn. Vi väntade på att bli överflyttade till förlossningen så snart en plats skulle bli ledig. Vi hann få i oss lunch innan och vid  15-tiden, tror jag, blev vi överflyttade. Jag har hemskt dåligt tidsperspektiv idag då jag varit så jäkla nervös så ni kan inte förstå!

Jag blir överflyttad och ska bli igångsatt pga. tempen, CRP visade inget men det kan släpa efter ett par dagar.

En BM på förlossningen säger att hon ska koppla på ett värkstimulerande dropp och nu håller hjärtat på att hoppa ur kroppen på mig. En läkare dyker upp på rummet med en UL-maskin och vill kontrollera var huvudet är, det låg fortfarande ner, strålande utsikter! Läkaren ordinerar BM att kontrollera om tappen är påverkad innan hon sätter dropp. Hon menar att det är ingen idé att sätta igång ett värkarbete om inte "locket är öppet", då kan ju ändå inte bebisen komma ut. Tappen var inte påverkad, läkare meddelas. BM kommer tillbaka och säger att läkarna vill diskutera ihop sig ang. om jag över huvud taget skall sättas igång idag. Dom vill först ha en ny temp och CTG. Temp har jag fortfarande men minns inte hur mycket.

Vi blir glada, speciellt jag, för att vi får en paus. Har kännts så himmla stressigt allt som hänt fram till nu. Men innan nästa episod sedan börjar har jag lugnat ner mig avsevärt och nu är jag inte lika rädd längre. Det känns sjukt nervöst men nog fasen ska jag fixa detta! VI ska fixa detta! Med K vid min sida känner jag mig så trygg, han är grym! 

2 timmar senare vid 17, kommer en läkare in. Hon berättar att hon och kollegorna har diskuterat ihop sig. Eftersom jag har feber så misstänker dom att det kan vara fråga om en infektion eller kanske t.o.m. virus. Så dom tycker det är bäst att bebisen får komma ut nu. Dom säger också att dom är inte alls oroliga för barnet utan tycker att det blivit tillräckligt mogen iom. att kortisonet har fått verka och bebis fick ligga kvar i 15 dagar efter vattenavgången. Dom har beslutat att jag ska få en behandling av en hormongele som ska få tappen att mogna.

Kl. 18 kommer BM in igen, kopplar upp mig mot en CTG och ger mig en dos med gelén bakom livmoderhalsen. Trodde det skulle göra ont eller åtminstone vara mer obehagligt än vad det var men det gick så fort så hann nappt vara med. Blev tvungen att ligga kvar i sängen i en timme så inte allt skulle rinna ut och det var en jobbig timme. Har så svårt för att ligga på rygg och jag var tvungen att ligga så stilla eftersom CTG:t var kvar på mig och så fort jag rörde mig tappade den kontakten med bebis.

Strax efter 19 kopplar BM bort CTG:t och jag får äntligen röra på mig. Andra dosen av gelén brukar ges efter 8 timmar, men då är det ju mitt i natten så dom ska inte göra mer nu förrens imorgonbitti. Då undersöker dom tappen igen och sedan efter det tas beslut om vad nästa grej blir. Om det blir gelé, ballong eller dropp.

Jag har redan börjat känna av små sammandragningar nertill i magen och mensvärk. Samma som jag känt innan men nu känns det lite kraftigare och kommer något tätare än vad dom förut gjort.

Just nu väntar jag på att K ska komma tillbaka. Han hastade hem för att hämta matlådor till honom samt kläder och grejer. Nu får ju han också stanna här så vi får vara tillsammans och äntligen sova tillsammans igen.

Jag återkommer så fort jag kan men om jag inte skriver imorgon så behöver det inte betyda att bebis har kommit. Det kan krävas många försök och detta kan ta upp till ett par dagar. Men som sagt, jag berättar så fort jag kan!

Tack snälla ni för alla fina kommentarer jag har fått och tack alla vänner och familj som messar mig. Känns underbart att så många tänker på mig och oss och jag behöver verkligen peppningen!


/Tesan



Kommentarer
unique

Inte vara orolig. Säkert ingen fara. Fortsätt tänk positivt =) Tänker på dig

2009-11-23 11:18:03
URL: http://saratilling.devote.se
Peos mamma

HÅLLER TUMMAR OCH TÅR!!!! Om ett tag kommer du att ha en lite sötis! Lycka till!

2009-11-23 11:49:54
AmandaBrun



Lycka Till!

2009-11-23 11:57:02
URL: http://artanimagen.blogg.se/
Skruttis1979

Oh, jag sitter som på nålar!! Uppdatera så fort du orkar sen. Snart får du träffa bebisen!! LYCKA TILL!!!

2009-11-23 12:28:49
Cupcaken

Åååhh lycka till!!!

2009-11-23 12:57:41
am76

Oj redan idag, lycka till !!!

2009-11-23 13:09:06
sussi

fan och jag som ska jobba kväll.. nu får ja ju vänta hur länge som helst ju ..innan jag vet om tjejen är bedårande "blink" ;) kram kram på er.. allt kommer gå bra.

2009-11-23 13:12:49
Katharina

Shiiiit!!!! Lycka till!!!!!! Kommer att gå jättebra ska du se, all lycka åt dig nu, snart får du träffa din lilla guldklimp! ;)

2009-11-23 14:01:27
URL: http://katharina.papper.fi
Jenny

Lycka till Therese... Det kommer nog att gå bra.... Väntar på spänning med att höra sedan hur det gick...

2009-11-23 14:09:46
URL: http://poppenz.blogg.se/
Jonna

Lycka till!!! Så spännande. Hoppas verkligen att allt går jättebra!

2009-11-23 14:41:29
URL: http://blogg.passagen.se/pingvinjonna
linda G

lycka till önskar väntar4an 2010 "familjeliv"

2009-11-23 14:53:07
URL: http://lindagelin.blogg.se/
virre85

Åh vad spännande!! Allt kommer gå jätte bra, lycka till och uppdatera oss så snrt du orkar. Kram

2009-11-23 15:01:36
Underbara ungar - Maria

Jag tänker på dig!!

Lycka till med allt.

Kram//Underbara ungar/Maria från bf januari tråden!

2009-11-23 15:30:44
Johanna Småbarnsmamman

Tänker på er!!!

Lycka till nu!

KRAM Johannajois, BF-januari tråden

2009-11-23 16:01:33
URL: http://johannajois.blogg.se/
polly

ååå spännande!!! pepp pepp

2009-11-23 16:21:03
URL: http://polly.webblogg.se/
Victoria

Ojojoj, nu händer det grejer!! Håller alla tummar och tår! Det kommer att gå jättebra! KRAM!

2009-11-23 16:55:24
URL: http://lillyvictoria.blogg.se/
Tina

Lycka till. Håller tummarna att allt ska gå bra. =)

2009-11-23 18:18:27
Babybloggen

Oj så spännande! Jag har följt dig med spänning sedan en tid tillbaka. Jag är också gravid med BF 12 feb.



Lycka till!

2009-11-23 19:07:37
URL: http://babybloggen.wordpress.com
Aalexandra

Lycka till, vi är många inne i Januaritråden som håller fingrar o tår.. Superspännande. Väntar med spänning på uppdatering.

2009-11-23 19:07:52
Pärtan

Följer dig och tänker på dig!!! Kram

2009-11-23 21:22:19
kusin vitamin igen..

kom ju på.. ta mycket kort nu så vi får följa med hela vägen.. :)



kram kram.

2009-11-23 21:49:10
Anna

Å va spännade! Längtar jätte mycket tills man får träffa Dig,K och lill bebben ;) Hoppas allt går bra Tänker på er! ♥ Kraam Anna

2009-11-23 22:01:07
URL: http://annapannabloggar.blogg.se/
Familjelivs EMTD

Åh, lycka till nu! Det får ta den tid det tar, men bebis är inom räckhåll. Målet är i sikte. Bra jobbat så här långt måste jag säga! /EMTD

2009-11-23 22:02:08
ia

Morning vännen!

Läste detta först nu på morgonen...jobbade afton igår...jobbar även afton idag.

Gumman...ta de lugnt...försök vila...allt kommer att gå jättebra!!

Längtar efter få mera info...bilder...ja de vet..

Söta vännen...du måste sända adress och telenummer till mig, så jag kan få kontakt med Dig!!!!!

Massa kramizzar....ia

2009-11-24 08:00:18
Peos mamma

S....känner igen mig i din situation.....förutomatt jag hade gått 2 veckor över tiden..:s......ta det lungt och jag håller tummar och tår

2009-11-24 08:05:14
unique

Men åh.... Nu håller jag alla tummarna för dig. STORT lycka till =)

2009-11-24 09:53:27
URL: http://saratilling.devote.se
Anna

Tänker på er o väntar med spänning på uppdatering!

Tummarna är dina en tid framöver :-)



//Anna (Annaomasse från bf januari på FL)

2009-11-24 12:19:44
URL: http://mrsannaeriksson.blogspot.com
Johanna Småbarnsmamman

Oh så spännande det är att läsa!! Lycka till nu tjejen!!

2009-11-24 12:34:55
URL: http://johannajois.blogg.se/

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0