Roade mig med bak

Igår fick jag ett ryck och började baka. Var lite rastlös då tån fortfarande gjorde så ont så jag inte kunde lämna lägenheten. Det blev kladdkaka och brysselkex. Dom kakorna var en av mina absoluta favoriter då jag var liten så blev så glad då jag hittade ett recept. Har aldrig bakat dom förr och har aldrig ens ätit såna hembakade. Dom blev riktigt fina men tyvärr så var den röda hushållsfärgen slut i affären så det fick bli grönt socker runt dom istället för rosa.






Brysselkex

Det här behöver du :
200 gram smör
1 dl strösocker
5 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker

Gör så här:
Blanda alla ingredienser i hushållsassistenten eller för hand. Smöret ska vara rumsvarmt. Knåda degen så den blir slät och fast. Lägg i kylskåp ca 1 timme. Blanda strösocker och röd (eller vilken färg du vill) hushållsfärg. Gör rullar av degen och rulla dom i sockret. Skär ca 1cm stjocka skivor & lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Grädda ca 8 – 10min i 175 grader.

 

 

Här är kladdkakan som fick bli kvällens efterrätt

 

/Tesan

 



Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0