Vecka 27

Då traskar vi in i vecka 27.

Nu börjar jag känna bebis rörelser oftare och kraftigare. Från att alltid ha känt rörelserna i nedre delen av magen känner jag nu att den ibland rör sig en bra bit ovanför naveln. Snart kommer den kicka till mitt revben, det känner jag på mig! Min allergi blir allt besvärligare, tabletterna hjälper inte. Måste kontakta allergimottagningen igen då MVC:s läkare inte visste vad mer man kunde göra än att ta tabletterna jag redan tar.


Bebisens medelvikt är 1000 gr. och den är ca 37 cm lång från topp till tå. Huvudets omkrets är 26 cm. Ögonen öppnar och sluter sig och börjar bli känsligt mot ljus, bebisen sover och är vaken på regelbundna tider och den kanske suger på fingrarna eller tummen.

Musklerna på armar och ben blir starkare och ibland kan barnet få in en riktig fullträff mot revbenen eller mot urinblåsan, vilket kan göra ont.
Nu har barnet stora chanser att klara sig om det föds för tidigt, men varje vecka, och även dagar, gör stor skillnad. Om det skulle födas kan det andas luft och tarmarna klarar av att ta emot modersmjölk.

Om du känner rytmiska fosterrörelser nu, kan det mycket väl vara hicka – vanligt denna vecka och under resten av graviditeten. Anfallen av hicka brukar inte vara så länge och går över av sig själva. Din bebis fortsätter att andas in vatten snarare än luft.

Nu når livmodern din bröstkorg, vilket kan göra dig andfådd, om du inte redan är det. Från och med nu och under de sista tre månaderna är det inte ovanligt att drabbas av kramp i benen, hemorrojder, åderbråck och klåda på magen.

/Tesan



Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0