Tidigt julbak a´la LCHF


Idag gav jag mig på lite bakning. Börjar testa lite olika substitut som man med gott samvete kan ha till allt julmys som komma skall. Jag vill ha något som smakar saffran och något som smakar pepparkaka så jag klarar av att låta bli pepparkakorna och lussekatterna. Dagens skörd:


Pepparkaksmuffins






Ingredienser:
2 ägg
50 g smör
3/4 dl Fibrex
1 tsk FiberHusk
1,5 tsk bakpulver
6 tsk sockerersättning
Pepparkakskrydda efter smak (tror jag tog ca 3 tsk)


Blandade ihop egen pepparkakskrydda så här:
2 tsk malda nejlikor
2 tsk  ingefära
2 tsk mald kardemumma 
6 tsk kanel


Gör så här:
Mixa fibrexflingorna till mjöl. Blanda ner övriga torra ingredienser.

Smält smöret och blanda ner äggen och vispa lätt. Blanda i de torra ingredienserna.

Fördela i lämpliga formar (Jag tog bullformar från ikea, 5 st) och kör i mikrovågsugn på full effekt i 3 minuter (Ja du läste rätt, micron!) Ta ut och låt svalna på galler.

Nästa gång ska jag göra dom i muffinsform i ugnen så dom blir högre och finare. Tänkte även prova att ha i en klick ädelost i dom eller vispa ihop fluff av philadelphia och lite sockerersättning och vaniljpulver och smeta på så det blir till cupcakes.


Dessa fick helt klart godkänt. Ett MYCKET bra substitut om man vill ha lite pepparkakssmak nu till jul. Rekomenderas!


Näringsvärde på hela smeten:
Kcal: 567
Protein: 18,86 g
Kolhydrater: 4,78 g
Fett: 53,2 g





Saffranskakor






Ingredienser:
100 g smör
1 paket saffran (0,5 g)
5 tsk sockerersättning
200 g kokos (mixade till mjöl)
2 ägg


Gör så här:
Smält smöret i en kastrull, blanda ner saffran och sockerersättningen medans kastrullen fortfarande står på plattan.

Blanda i kokosmjölet i smörblandningen.

Vispa upp 2 ägg och vänd ner i kokosröran.

Tryck ut degen i valfria formar. Jag använde aluminiumformar. Garnera med ett russin om man vill, jag hoppade över det.

In i ugnen på 200 grader i ca 15 minuter. OBS! Håll koll på kakorna. Jag tog ut dom efter 15 minuter men då hade dom fått lite väl mycket färg. Ta ut dom då dom precis börjar bli gyllene.






Det blev 16 kakor för mig men hade kunnat göra dom något mindre enligt min smak och tycke. Dessa kakor smakade lite som kokostoppar fast med saffranssmak och även dessa var helt ok men inte lika lyckade som muffinsarna.



Näringsvärde på hela degen:
Kcal: 2087
Protein: 27,46 g
Kolhydrater: 7,4 g
Fett: 217,11 g




/Tesan






Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0