Tinnitus

I mars 2009 åkte jag på en öroninflammation. Då slog det även lock för det drabbade örat så jag knappt hörde något på det och fick även ett testbild-tjut där. Det var så påfrestande och gjorde mig nästan galen så då det efter en vecka försvann så kunde jag inte bli mer lättad. Antibiotikan botade öroninflammationen och så även tjutet.

Sedan dess har jag upplevt ett svagt tjut då det blivit alldeles tyst eller då jag har hållt för mina öron ordentligt men det är aldrig något som har stört mig.

I mitten på december 2010 började jag om kvällarna att klaga på ett tjut i mina öron som störde mig och precis efter årsskiftet åkte jag på en förkylning som också drog med sig lockkänsla för ena örat så fort som jag legat ner eller sovit och sedan avtog det under dagen. Efter 2 veckor med förkylningen höll jag precis på att bli bra igen då det bröt ut på nytt. Nu hade också tjutet förvärrats och stör nu ännu mer.

Nu har jag varit förkyld i en månad cirka och riktigt jobbigt har det varit med tjutet i 3 veckor. Det gör så jag inte kan somna och har jag lyckats somna men vaknar till mitt i natten så blir det en kamp igen att kunna somna på grund av allt oljud. Jag kan inte direkt lokalisera ljudet och säga att det är i höger eller vänster öra utan det är mer i mitt huvud som det tjuter. Det låter säkert jättekonstigt men folk med samma problem vet nog vad jag pratar om.

Det här är inte bara ett ljud och så var det bra med det, inget farligt tack och hej. Det här är ett ljud som får mig att tappa fokus, ger mig koncentrationssvårigheter, gör mig tröttare än vanligt, gör så jag blir ljudkänslig ibland och bara ryser av höga ljud. Det har också fått mig att känna mig deprimerad och jag gräver ner mig själv. Stundvis så känns INGET positivt och jag kan komma på mig själv med att verkligen sitta och lyssna till oljudet istället för att försöka lyssna på andra saker och göra så gott jag kan för att maskera ljudet i huvudet. Det är svårt.

Idag besökte jag en öron/näsa/hals läkare som lyssnade till mina upplevelser och tittade i mina öron. Öronen såg hur fina ut som helst, det fanns inga fel alls. Tyvärr. Hade hoppats han skulle hitta något fel som går att bota och efter det skulle jag bli kvitt ljuden. Så blir det inte. Jag kommer nog få leva med ständigt tjut och aldrig få uppleva tystnad igen. Läkaren gav mig diagnosen - Tinnitus.

Nästa steg är att få göra ett tonaudiogram och jag fick en tid inbokat för det i nästa månad. Efter det ska jag tillbaka till ÖNH igen och sen får vi se vad som händer. Jag kan gissa att det handlar om att bli skickad på någon typ av KBT.

Under tiden måste jag ensam jobba på att ta mig upp ur hålet som jag snabbt hamnade i och försöka acceptera detta. Kan man klara det på egen hand?


Kommentarer
Dude

Kolloidalt silver i örat nu!

2011-02-01 13:34:11
T & T:s mamma

Jobbigt :(. Min pappa har det oxå - ständigt högt tjut i ena örat. Det kom efter en förkylning för några år sen. Han testade akupunktur på VC läkarens inrådan - och blev nästan förlamad (!) i ena benet - gick med krycka i 6 månader! I samma veva som vår dotter hade kolik - därför vi inte vågade testa nålar på henne. Han klarar aldrig av att somna utan insomningstablett pga tjutet. Berätta om du finner bot, många lider. Usch vad jobbigt för dig. Kram.

2011-02-01 14:48:28
Maria

Stackare. Det händer ju ibland att man hör ett tjut, men det försvinner ju snabbt. Och då vet jag hur irriterande det är. Hoppas verkligen att det finns sätt att göra det bra på.



Kram

2011-02-06 13:13:05
URL: http://mischomascho.blogg.se/
i min lilla lilla värld

Jag har en öronsjukdom som heter Mernieres och har också ett ständigt pip i ena örat. Tänker dock inte på det så mycket. Dock blir det fruktansvärt när jag får mina anfall.



Nu finns det dessutom en risk att jag har en tumör i örat. inget farligt, men dock. Ska antagligen magnetröntgas för att utesluta det

2011-02-28 21:55:35
URL: http://saratilling.se

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0