Fetonsdag

På fettisdagen blev det inga semlor för oss för mitt paket med ingredienserna jag behövde, från lchfbutiken ,hade inte hunnit komma. Igår hämtade jag ut det och på kvällen ställde jag mig och bakade och sedan njöt vi. För madre mia vilka goda semlor!!! Det smakade SÅ nära riktiga semlor och vi var i himlen! Det här måste bara testas!

Här är receptet som kommer från lchfbutiken:

Bulldeg:
2 dl mandelmjöl
1 dl resistent majsmjöl
0,75 dl sukrin melis
2 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 tsk kardemumma (jag tog något mer)
1 nypa salt
2 ägg
0,5 dl vispgrädde


Mandelmassa efter mitt eget tycke:

2 dl mandelmjöl
ca 4 msk sötningsmedel
Vatten & Vispgrädde till lagom konsistens


Gör så här: Blanda alla torra ingredienser till bulldegen väl. Tillsätt äggen och grädden och vispa med elvisp så allt blandas ordentligt. Klicka ut smeten på en bakpappersklädd plåt till 6 rundlar. Doppa sedan en matsked i vatten och använd den fär att jämna till ytan. Grädda i ugn på 200 grader i 8-10 minuter (för mig tog det 12 minuter då våran ugn är knäpp) eller tills dom blivit gyllenbruna.

Blanda ingredienserna till mandelmassan tills du fått önskad konsistens. Jag tog innankråmet från några semlor och en liten extra skvätt grädde och blandade ihop med massan. Sedan fyllde jag bullarna med massan och vispgrädde smaksatt med vaniljpulver. På med locken och pudra sedan på sukrin melis och sen... NJUT!




















Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0