Kyckling korma


Idag provade vi ett nytt recept till middag. Ett indiskt. Kyckling korma. Oh my god och haleluja! Det smakade som om vi hade hämtat hem mat från en riktigt bra indisk restaurang! Receptet har jag hittat hos bloggen "matplatsen". Tack för detta säger jag! Det kanske ser krångligt ut med så många ingredienser men det gick jättesnabbt att tillreda och sedan sköter det sig själv på spisen. Måste testas!






Vi serverade blomkålsris till. Riv blomkål på den grövsta sidan av rivjärnet, koka i saltat vatten i några minuter. Häll av vattnet och rör ner en smörklick. Voila´!




Det går bra att lchf-anpassa receptet bara man utesluter russinen, vilket vi gjorde såklart.

1 kg kycklingfiléer + smör eller olja att steka dem i
2 stora gula lökar
6 klyftor vitlök
2 dl mald mandel (vi använde färdigt mandelmjöl men går lika bra att mala eller mixa själv)
1 dl riven färsk ingefära eller 1-2 msk mald på burk
1 kycklingbuljongtärning
1 dl matolja
1 tsk mald kanel
2 msk mald koriander
2 tsk gurkmeja
2 tsk mald spiskummin
2 tsk mald kardemumma
1 tsk cayennepeppar
1 dl sultanrussin
3 dl matlagningsyoghurt
1 dl grädde
2 dl kokosmjölk (ev mer att späda med)
3 msk citronsaft
3 msk socker (eller sötningsmedel)
1 tsk salt

Skär kycklingen i bitar. Bryn dem i stekpanna. Häll oljan (1 dl) i en kastrull/gryta och häll i alla torra kryddor och låt dem fräsa en stund. Hacka löken smått eller kör den i matberederare, riv ingefäran och pressa vitlöken. Tillsätt allt detta i grytan.

Mal mandeln smått och häll ner den. Tillsätt grädde, yoghurt och kokosmjölk. Smula ner buljongtärningen, tillsätt citronsaft och socker. Lägg i kycklingbitarna (och russin). Låt koka minst 1 timma (på medelvärme) så köttet blir mört och gött!! Smaka av med mer salt och socker, och späd med mer kokosmjölk, grädde eller vatten om det blir för tjockt eller kryddstarkt.





Kommentarer
Anonym

Mmmmm tack för inspirationen! Ska testas! :D

2011-03-15 23:44:20
Maria

Haha...när jag var och handlade idag såg jag på färdiga kormasåserna hur mycket kolisar det var och bestämde mig för att prova göra egen. Ska bli spännande att prova.

Förresten...grattis! Va roligt för er:)

Kram!

2011-03-16 00:17:20
URL: http://lufoto.blogg.se/
Carina Vikström

Låter och ser jättegott ut! Ska absolut testa! Må så gott!

2011-03-16 07:01:00
Karin

Jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg, tror det var nån kompis som läste och vi "bytte bloggar" med varann då vi båda ville ha nya att läsa=)



Såg gott ut med jäkla vad mycket olika saker det var i:)

2011-03-16 20:40:20
URL: http://karint.blogg.se/
Karin

Jag bor i Skellefteå, men jag kommer från Kiruna. Flyttade hit -04, å verkar bli kvar här:)

jag flyttade hit för att plugga och hittade sen min sambo här, och nu har vi lilla Agnes som är 9 månader oxå!

Har du bott länge i gbg? Är din karl därifrån eller har ni flyttat dit tillsammans?

2011-03-17 09:42:34
URL: http://karint.blogg.se/
Mikael

Ay caramba, starkt blev det här! (Men det kanske bara jag som är van vid lite mesigare Korma.) Nästa gång börjar jag nog med lite mindre cayenne. Fast å andra sidan gick den att dryga ut rätt mycket på slutet...

2011-08-28 19:39:59

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0