Klappgröt

Igår var det regn, regn och åter regn så vi höll oss inne och lekte och lagade klappgröt som Felicia mumsade i sig. Jag har gått och tänkt på detta ljusrosa fluff i flera år men det har aldrig blivit av att göra det. Jag minns att jag fick det som liten då jag gick på fritids och det var kul att äta bara för att det var så himla fint att titta på. Sen minns jag att det var gott också, för det var ju sött.



Felicia gjorde sig en myshörna på bäddmadrassen som ska säljas och läste sina älskade barbapappaböcker.






Klappgröt




Det här behöver du :
5 dl vatten
1,5 dl rårörda lingon eller lingonsylt
1 dl mannagryn
0,5 dl vispgrädde (valfritt)
Ev. strösocker

Gör så här:
Koka upp vattnet tillsammans med lingonen. Strö ner mannagrynen, lite åt gången så det inte klumpar sig. Tillsätt grädden. Låt koka i 5 minuter under omrörning.

Ta från plattan och smaka av, tillsätt mer socker om så önskas.

Ställ kastrullen i ett kalltvattenbad och vispa gröten med elvisp tills den kallnat och blivit ljusrosa och fluffig. Tar ca 15 minuter.

Avnjutes kall eller ljummen med mjölk eller grädde (ovispad) på. Den som vill ha det extra sött strör på socker eller valfri sötning.





Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0