Somna själv

Felicias sömn fungerar jättebra nu mera, hon sover hela nätterna och det är mera ett undantag nu om hon skulle vakna på nätterna. Nu när hon är sjuk så har hon dessutom sovit till nästan 8 på morgonen och det är ju galet skönt, men såklart inte kul att hon är sjuk.

Nattningarna/sövningarna har hittills gått till så att vi sitter intill henne tills hon somnar. Vi brukar buffa henne lätt men på senare tid har hon visat att hon inte vill bli buffad då jag har nattat henne och då har jag istället strykt henne i håret och ansiktet ända tills hon somnat. Myyyyys! Oftast så somnar hon på 15-20 minuter men iband är det strul, då hon är lite för pigg.

Vi har pratat om att försöka lära henne att somna själv. Att vi ska lägga henne och säga godnatt och ge godnattkram och puss och sedan gå ut men vi har velat avvakta tills hon blivit frisk för det är såklart extra synd om henne då hon inte är helt kry.

Vid vilan idag var hon strulig och vred och vände och ställde sig upp och bara skrattade så jag hade, ärligt talat, inte tålamod att sitta kvar och kämpa med att försöka hålla henne och stryka och gudarna vet vad. Jag sa åt henne att nu skulle hon vila och hon skulle sova så gott och vi ses om ett tag igen. Sen gick jag ut. I 10 minuter hördes lite smågnäll men inget skrik och hon var inte ledssen. Sen somnade hon. What?! Var det så lätt? Vi har pratat om att vi ska gå in var 5:e minut men eftersom hon knappt var ledssen alls så väntade jag ut henne istället och det funkade ju.

Kvällen blev värre. Vi båda sa godnatt och pussade på henne och sa att nu ska du sova gott hela natten och sedan la Kristofer henne och upprepade godnatt och sov gott. Han hann knappt vända ryggen till henne innan hon blev ledssen och grät och ställde sig upp. Han gick ut i alla fall och sedan turades vi om att gå in var 5:e minut och varje gång vi gick in så la vi henne ner igen och upprepade "godnattet" men varje gång blev hon lika ledssen då vi skulle gå. Efter kanske en halvtimme från läggningen och vi hade varit inne var 5:e minut så började hon lugna sig och grät inte lika mycket längre. Men det skar i hjärtat att höra henne ligga och snyfta ända tills hon somnade.

Vilan idag på dagen gick rätt bra den med och ikväll tog det 20 minuter från läggning tills att hon sov. Trots att det ändå har gått bra så känns det inte bra i våra hjärtan att hon ska gråta i 5 minuter åt gången i sin ensamhet. Det känns i mig att hon måste känna sig övergedd, rädd och undra varför vi inte kommer till henne :-/ Ikväll innan hon ens hade landat i sängen så grät hon så fort vi sa "Godnatt Felicia och sov så gott". Hon förknippade garanterat meningen med att "NU BLIR JAG ENSAMMEN".

Vi måste modifiera detta på något sätt för vi vill verkligen inte att hon ska gråta i sin säng helt ensam. Vi får se hur vi får till det här.



Så här såg det ut då hon hade somnat på vilan igår. Städat och fint :-)



Idag efter frukost var det lek på golvet



Nu måste jag titta till min lilla gogris, blev lite sentimenal här.







Kommentarer
i min lilla lilla värld

hihihi Jepp. BF 6 september. Vadå? Du med eller?

2011-05-21 09:11:39
URL: http://saratilling.se
Maria

Det där med sömnen ska man aldrig kommentera, för just då bryts de önskade rutinerna..Duktiga tjejen!

2011-05-21 14:08:43
URL: http://mischomascho.blogg.se/

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0